Kår Årets Førstehjælper - og læs om en, der havde gavn af at have lært førstehjælp!

Om få uger er det sidste chance for at indstille en person til titlen som Årets Førstehjælper. Hvert år kårer Dansk Røde Kors en person på baggrund af andres indstillinger.

Du kan finde linket til siden, hvor du kan indstille din kandidat her.

Mens du overvejer, om du kender til nogen, der har ydet en særlig førstehjælpsindsats i løbet af 2015, kan du læse historien om Casper, der reddede et liv i gymnastiksalen. Glæden ved at kunne anvende sin viden om førstehjælp i praksis, har han fortalt om til FSFI’s sekretær.  

Og har du også en fortælling om at gribe ind som førstehjælper, som du ønsker at dele med FSFI’s medlemmer, er du meget velkommen til at kontakte sekretariatet.

Casper reddede en elev i idrætstimen

Midt i en hockeykamp reddede Casper et liv.  Casper,der underviser i idræt på et gymnasium, var den pågældende dag den eneste lærer til stede i salen.  Heldigvis er han en af de mange danskere, der har været på kursus i førstehjælp.

En elev faldt om, og det første Casper gjorde var at tjekke for puls. De andre elever blev herefter sendt af sted efter yderligere hjælp; også for at de ikke skulle gå i panik over deres kammerat, der lå livløs. Imens ringede Casper til 112, der guidede ham igennem forløbet.

Casper er overbevist om, at undervisningen i førstehjælp har været udslagsgivende for, hvordan han valgte at prioritere lige dér midt i gymnastiksalen.   ”Hvem ved, hvad der var sket, hvis ikke jeg nåede at slå alarm eller var løbet af sted for selv at hente hjælp?” spørger Casper retorisk. ”Hvert sekund er af betydning, og derfor var min erfaring fra instruktionen altafgørende!”

Måske gik der seks-syv minutter, inden ambulancen kom. ”Det hele gik meget stærkt, men jeg påbegyndte den livreddende førstehjælp,” fortæller Casper. ”Imens kom to af mine kolleger og skolens leder også løbende til gymnastiksalen. Lederen monterede en hjertestarter. Og så kom ambulancen.”

Efterfølgende har man brug for tale situationen igennem med de andre personer, der har været til stede, mener Casper. ”I nogle tilfælde kan det også være, der er behov for at tale med psykolog. Ellers er det en god idé at indvie familie og venner i, hvad der er sket.”

Klassekammeraterne, Casper og de andre lærere fik også muligheden for at følge op på både oplevelsen og ikke mindst tilstanden hos den elev, der var faldet om. ”Det viste sig, at personen havde en hjertefejl,” fortæller Casper. ”I dag lever vedkommende med en indbygget hjertestarter og - så vidt jeg ved - uden problemer.”